היסטוריה בטירת הכרמל

לחצו לקריאת כתבה היסטוריה בטירת הכרמל כלניות 22 – עיתון קול החוף

 

כאן גרים בכיף אומץ ואמונה

היסטוריה בטירת כרמל. בשבוע שעבר עלו הדחפורים על הבניין הישן ברחוב כלניות 22 בטירת כרמל. במקומו, לראשונה בעיר, ייבנו שני מגדלים בפרויקט הריסה ובנייה מחדש. דיירי הבניין המקורי, שעברו דרך ארוכה, יקבלו, בסופו של ההליך, דירה מוגדלת וחדשה בבניין חדש עם לובי מפואר. כלניות 22 סולל את הדרך לפרויקטים נוספים של התחדשות עירונית בעיר ופרויקטים של פינוי-בינוי ובכך להעלות את רמת ואיכות החיים של תושבי טירת כרמל.

כלניות 22- 16 משפחות אמיצות, יזם מאמין ועורכת דין נחושה, זהו סיפורם.

יפעת, הבת של עמנואל וציונה ג'יבלי, הייתה בת כמה חודשים, כשהמשפחה הצעירה נכנסה לגור בקומה הראשונה בכלניות 22. "היום יפעת בת 44, ומאז נולדו לנו עוד חמישה ילדים בדירה הזאת. כל ההיסטוריה שלי בבניין הזה", נזכר עמנואל ג'יבלי בנוסטלגיה. 16 משפחות איכלסו את בניין כלניות 22 במשך 47 שנים. השבוע הן עמדו מולו, מביטות בהתרגשות מהולה בגעגוע, כשהדחפורים עולים על מה שהיה פעם במשך שנים ארוכות, ביתן הצנוע.

דיירי הבניין הזה הם פורצי הדרך של שינוי פני חלקי העיר הוותיקים. עם הריסת הבניין, כלניות 22 הופך לפרויקט הראשון בעיר טירת כרמל של הריסה ובנייה מחדש.

הגעגוע שניבט מעיניהם של הדיירים, הוא בעיקר אל מי שהיו כשעברו לפה- צעירים, תמימים ומלאי שאיפות. בזכות המהלך האמיץ שעשו, היום הם שוב מלאי שאיפות, בציפייה לרמת חיים גבוהה יותר, כשיקבלו בחזרה את דירתם החדשה ובה חדר נוסף, לובי מפואר בכניסה, מזגן מיני מרכזי ו- 88 משפחות נוספות, שיגורו בשני מגדלים בני 14 קומות– במקומו של הבניין הישן בן 4 הקומות.

דרושים אנשים מאמינים

הכול התחיל בשנת 2016, כשאבי פרץ, מנכ"ל החברה היזמית "re-new"- חברה להתחדשות עירונית, כינס את דיירי הבניין לאסיפת דיירים ושטח בפניהם את הרעיון.

עשינו עבודת תחקיר יסודית על האזור בו האמנו והלב שלנו פה כבני המקום, רצינו לשנות את הפנים של המקום שגדלנו בו", נזכר אבי פרץ והוסיף: "הצגתי לדיירים את הרעיון לעשות פה התחדשות עירונית, הריסה ובנייה מחדש. חלקם היו סקפטיים לגמרי, לא האמינו שזה יקרה באמת. זה מובן, עוד לא היה כזה פה בטירת כרמל, וזה בהחלט היה נשמע טוב מכדי להיות אמיתי. באסיפה הבאה כבר ביקשתי שיבחרו עורך דין שייצג אותם, ופה החל התהליך. הדיירים בחרו את עו"ד נעמי גרטופסקי, המתמחה בנדל"ן, ובעיקר אדם עם לב ואכפתיות, והיא יצרה אמון בקרב הדיירים". "בלי אמון ועבודת צוות הפרויקט הזה לא היה קורה", אומר פרץ.

עו"ד נעמי גרטופסקי גדלה גם היא בטירת כרמל, בשכונת נווה אליאס, היום רחוב הפלמ"ח, המרכז המסחרי. "גרתי פה עד גיל 30, זה נוף ילדותי וגם חלק מחיי הבוגרים", היא אומרת בחיוך, "לקדם פרויקט בטירת כרמל זה הרבה יותר מלעשות עסקת נדל"ן, זה בכלל לא על אותה משבצת. להצליח לקדם פרויקט פה, זה לשנות לטובה את פני נוף ילדותי ולהעלות את

רמת החיים של אנשים שזקוקים לזה. זה פורט לי על כל כך הרבה נימים– העובדה שכולנו מושקעים בזה רגשית ולא רק כלכלית, היא גם זו שתרמה לכך שסוף סוף ההבטחות התממשו, ולראשונה, פרויקט הריסה ובנייה מחדש יוצא היום לדרך בטירת כרמל, עיר ילדותי, אני רואה את הדחפורים עולים על הבניין הישן שהיה פה, ויודעת מה יעמוד במקומו בעוד כשלוש שנים, ואני מתרגשת", אומרת גרטופסקי, אבל המילים מיותרות, העיניים שלה אומרות הכול.

צחי וזאנה, אדריכל הפרויקט, גדל גם הוא בשכונת כלניות בטירת כרמל, "כלניות 22 היא הסנונית הראשונה, הבניין הראשון שאיתו העזו לחלום על טירת כרמל אחרת. כשהתחלנו לקדם את הפרויקט בכלניות 22, אמרו לנו שאנחנו "חולמים בהקיץ". אנחנו רגילים לזה. אבל הינה היום החלום הופך למציאות שאין עליה ויכוח. נוף עירוני נעים אינו חלום גם בטירת כרמל, ולאט לאט פני העיר ישתנו ויתפתחו. אותנו זה הכי מרגש. כשאני מתחיל לתכנן פרויקט, אני שוהה במקום, סופג אותו לתוכי. בפרויקט הזה לא הייתי צריך לספוג כלום, כלניות 22 וכל האזור נמצאים בדנ"א שלי, ולכן זה יכול היה להצליח".

"עבדנו לילות כימים", מוסיף אבי פרץ, "בהתחלה היינו צריכים למצוא את ההיתכנות הכלכלית לפרויקט. מצאנו סעיף שבזכותו הבנו שעם התעקשות גדולה נוכל להגדיל לדיירים את הזכויות ולאפשר את הפרויקט. נלחמנו על הפרט הזה עד שגם בוועדת התכנון והבנייה הבינו שאנחנו צודקים, וככה יצאנו לדרך. בשלב הראשון נכנסנו לתכנון וביקשנו היתרים מהוועדה לתיכנון ובנייה. הדיירים בחרו במפקח בנייה שילווה אותם במהלך הבנייה. הקפדנו שהדיירים יהיו מעורבים בכל שלב בדרך", הוא אומר בחיוך מלא סיפוק.

ייצוג דירים בפינוי בינוי

עו"ד נעמי גרטופסקי, כשאת מגיעה ב-2016 למפגש עם הדיירים, מי יושב מולך? "אני מוצאת את עצמי במפגש עם בעלי הדירות בבניין, שחלקם שלחו את ילדיהם, כי הם אינם דוברי עברית שמאפשרת להם להרגיש ביטחון במידע שהצגתי. נפגשנו בקומת העמודים שמתחת לבניין, כשהחלל מתחלק לשתי קבוצות, קבוצה שקטה מאוד וקבוצה מתלהמת. הפגישות הראשונות היו קשות, הרבה חוסר אמון וייאוש אצל חלק מהדיירים. הבנתי אותם. במתווה של הריסה ובנייה מחדש, היזם משלם את שכר עורך הדין. זה משולש שאינו יכול לעבוד ללא שביעות רצון אחד הצדדים. אם הפרויקט אינו כלכלי ליזם, הוא לא ייקח אותו, ואם בעלי הדירות לא מרוצים ממה שיקבלו, הם לא יחתמו על החוזה. תפקיד עורכת הדין פה, בין היתר, הוא לתפור את העסקה שתהיה כדאית לשני הצדדים, ואם כל זה נעשה ברוח טובה וברצון להצליח ביחד, זה בונוס גדול. זה תהליך שאורך זמן, הולכים דרך ביחד, עברנו המון ביחד מאז 2016 ויש לנו עוד כמה שנים לצעוד ביחד עד ליום המרגש, שבו כל 16 המשפחות יקבלו את המפתחות וייכנסו לדירות החדשות והמרווחות. נדרש פה אמון משני הצדדים כלפי עורכת הדין. מצד אחד, היזם צריך לדעת שיש פה רצון הדדי להוציא את הפרויקט לפועל, ומצד שני, בעלי הדירות צריכים לדעת שהאינטרסים שלהם מוגנים ובאים לידי ביטוי. אחרי כמה פגישות משותפות, כשנוצר האמון, כל בעלי הדירות המקוריים של כלניות 22 התייצבו וחתמו ביום אחד, והפרויקט יצא לדרך".

מספין יטאייש- פניה של הדיירת מספין יטאייש, בת 41 ואם לחמישה ילדים, נראו בכנס השקת הפרויקט מחויכות ומאירות. מספין, אישה צעירה ויפה שהגיעה לארץ מאתיופיה בגיל 19, כשהיא כבר נשואה עם ילד. בשנת 2001 נכנסה המשפחה הצעירה לדירה בכלניות 22. "בדירה הזאת בכלניות נולדו לי עוד 4 ילדים. היו לנו שני חדרי שינה, שם גידלתי 5 ילדים עם המון אהבה. בהתחלה בכלל לא האמנו שהפרויקט יצא לפועל", היא נזכרת בצעדים הראשונים, "לקח לי זמן לעכל את זה שזה באמת יקרה. וזה רק בזכות עו"ד נעמי, היא ליוותה אותנו בכל צעד בדרך. היא הסבירה לנו הכול, עם המון סבלנות, ורק לקראת הסוף התחלתי להאמין שזה באמת יקרה".

ספרי לנו על התהליך? "זה באמת תהליך מורכב, מלא ניירת שאני לא מבינה בה, זה היה מפחיד. אני צריכה לסמוך, והמזל הגדול שלי הוא שנעמי היא עורכת הדין שלנו, היא עזרה לי אפילו בדברים שכבר לא קשורים לפרויקט. בשבילי זה הדבר הכי חשוב, שאני יודעת שמישהו דואג לי, נעמי היא המלאך שלי. וככה לאט לאט גדל האמון שלי שזה באמת יקרה ושבאמת תהיה לי בסופו של ההליך דירה חדשה וגדולה", היא מספרת בהתרגשות.

גרטופסקי מספרת: "מספין היא אישה חרוצה וחזקה שמגדלת 5 ילדים. המשמעות בייצוג בעלים שאינם דוברי השפה, היא שלפעמים מצאתי את עצמי מגינה עליהם בעניינים שאינם בהכרח קשורים ישירות לפרויקט. הייתה פה מחשבה על כל פרט בדרך. מספין היא אחד מסיפורי ההצלחה המרגשים ביותר פה. בסוף הפרויקט תהיה לה דירה חדשה בת 5 חדרים, ואין דבר שמרגש אותי יותר מזה".

"אני מפרנסת 5 ילדים", משתפת מספין ומוסיפה: "בזכות הפרויקט אני אגיע לדירת 5 חדרים, ואני מגשימה חלום גדול. ראש העיר של טירת כרמל, אריה טל שמע את הבן שלי נואם בטקס הסיום בגבעתי וככה הוא הכיר אותי. הוא הבטיח לי שכשהפרויקט יצליח ושהבניין יקום ושהוא עוד ישב אצלי לקפה. אמרתי לו שאם זה קורה ותהיה לי דירת חמישה חדרים, אני אתן לו את המפתח לפתוח את הדלת ראשון. זה חלום שקורה ואני עדיין לא מאמינה".

עמנואל ג'יבלי- עמנואל ג'יבלי, כבר ראה הכול בבניין מגוריו ברחוב כלניות 22. הוא בן 64, בקר איכות בחברת אינסטלציה. לרחוב כלניות הוא הגיע עם אשתו והתינוקת הבכורה, בשנת 1979. "היינו כל כך צעירים כשהגענו לפה", הוא נזכר, "הרבה ממה שקיים בבניין הזה אני עשיתי. נטעתי שני עצי זית ועצי לימונים בחצר. בניתי גדר סביב הבניין. היה לי חשוב שתהיה סביבנו צמחייה. הכול עברנו בבניין הזה, מסיבות, ימי הולדת. לקחתי על עצמי את הטיפול של הבניין והצטרפתי לוועד. היה לי חשוב לעשות הכול כדי שהבניין הישן הזה יהיה מקום שנעים לגור בו. מי חלם שהבניין הזה יהיה החלוץ בטירת כרמל?"

כשהתחיל התהליך, מה חשבת או הרגשת אז? "מאוד חששתי וחיפשתי מי שיגן על האינטרסים שלנו. קיבלתי המלצה מהבן שלי על עורכת הדין נעמי והבאתי אותה לדיירים, וזה הדבר הכי טוב שעשיתי עבורנו. היא הסבירה לכולם מה הם מקבלים, ולראשונה הרגשנו שיש מי שדואג לנו ושיש על מי לסמוך. כל זה לא היה קורה אם נעמי לא הייתה פה. בהתחלה היו התלבטויות רבות. כשהרגשנו שאנחנו בידיים טובות, היה קל יותר לשכנע את שאר הדיירים. נעמי הייתה מגיעה לכל מפגש להסביר הכול בסבלנות ובאכפתיות, כדי שכולם יהיו רגועים. אחרי כל הפגישות האלה, הגענו למעמד החתימה כשהכול כבר מסודר עבור כולם, כשכולם רגועים אפשר היה לצאת לדרך".

מה המשמעות של עורך הדין בתוך התהליך? ג'יבלי: "קודם כול, אי אפשר לעשות תהליך כזה בלי עורך דין. עורכת דין כמו נעמי, שנלחמה עבורנו על הכול, זה נכס לתהליך כל כך מורכב ומאתגר. היא נלחמת עבורנו על כל דבר, על הביטוחים והערבויות ושדרוג הנכס שנקבל. אני אפילו ראיתי אותה דואגת לדירות השכורות לכל דייר, שזה משהו שהיא לא צריכה לעשות בתהליך, אבל היה לה חשוב שהדיירים יחיו בתנאים טובים. היא דאגה לדיירים שהיו להם חובות, זה היה מרגש לראות. אני סומך על נעמי בעיניים עצומות. הבן שלי הוא איש ביטחון, והוא אמר לי לשכור רק את נעמי, כי היא הכי ישרה והלב שלה הכי נקי. יש לי חברים בבניינים אחרים, גם הם רוצים לעשות את התהליך, אבל הם פוחדים שאין מי שדואג להם. לנו יש טלפון ישיר לעוה"ד, ואין דבר כזה שלא עונים לנו ופותרים את הבעיות שלנו. אם זה לא היה מתנהל ככה ולא הייתה לנו עורכת דין כזו, הבניין הזה עדיין היה עומד ומתיישן, וכולנו עוד היינו גרים בו. בסופו של ההליך, אנחנו נקבל "בית מלון" בתמורה לדירות הישנות שהיו לנו, וזה שווה הכול. היזם אפילו דאג לזה שבחמש השנים הראשונות הוא יממן חלק מדמי הניהול של הבניין, וככה נצליח לשמור על הבניין נקי וברמה גבוהה, וזה לוקסוס גדול".

הכל בזכות שיתופי פעולה ואמונה

תמ"א 38 היא תוכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה. התוכנית אושרה בידי הממשלה כבר בשנת 2005. תמ"א 38 (2) היא הריסה של המבנה הישן ובנייה של בניין חדש במקומו. בטירת כרמל מעולם לא היה פרויקט כזה עד כה.

כל דירה בפרויקט כזה זוכה לתוספת של גודל הדירה, מרפסת, מחסן וחנייה. אלה תוספות עצומות לדירות ישנות וקטנות. עו"ד גרטופסקי אומרת כי בכלניות 22 בעלי הדירות יקבלו גם מזגן מיני מרכזי בזכות שיתופי פעולה שנוצרו במהלך הדרך בין בעלי הדירות, היזם ועורכות הדין שניהלו את המשא ומתן. "את היזם ייצגה עו"ד רונית ברזילי ממשרד לרון-אבו", אומרת גרטופסקי, "העבודה המשותפת עם עורכת דין מצוינת ואנושית כמו רונית, אפשרה לכולנו להגיע לתוצאות שבהן כולם מרוצים. כל זה, גם הרבה בזכות מנהלת התפעול של היזם, אורלי סמרה, שעבדה ללא הפסקה לטובת ההצלחה של כולנו.  בפרויקטים מהסוג הזה כל בעלי התפקידים משחקים תפקיד מאוד משמעותי".

עו"ד גרטופסקי מוסיפה: "כשכולם היו מסונכרנים יכולתי להתפנות לדאוג לבעלי הדירות לזכות ראשונים לבחירת כיוון הדירה, הקומה ומיקום החניות. הם בעלי הקרקע, בלעדיהם כל זה לא היה קורה, מגיע להם. בפרויקט הזה היזם לא היה מחויב להוסיף להם מזגנים, אבל הוא עשה זאת. מבחינה חוקית מפרט המכר של דירות הבעלים חייב להיות זהה למפרט של הדירות שנמכרות בפרויקט, במקרה הזה הדירות של הבעלים הן הדירות הטובות ביותר המשווקות בפרויקט מבחינת המפרט, הכיוון, ומיקום החנייה והמחסן וכך נוצרת למעשה אפליה מתקנת והתחדשות עירונית נכונה. הפרויקט הזה כמעט התבטל כמה פעמים בגלל התנאים. ההתעקשות הייתה על כך שחמישים וחמישה אחוזים מהבניין יימכרו בשוק החופשי, כשהמחשבה היא שהבניינים האלה זקוקים לתפעול רציף, והמטרה היא שהם ינהלו את תחזוקת הבניין באופן עצמאי גם בעוד 5 שנים, וזה מתאפשר כאשר רוב הדירות נמכרות בשוק החופשי. היזם גם לקח על עצמו חלק מתשלום דמי הניהול לבניין לחמש השנים הראשונות. יקר מאוד לתחזק בניין כזה, מעליות, לובי, ולחלק מהבעלים זה המון כסף. אז ההתחייבות של היזם היא סופר חשובה לבעלי הדירות שייהנו מבניין מטופח ותקין לרווחתם", מסבירה גרטופסקי.


וחזרה לדיירים, אז הגעתם לשלב שמפנים את הבניין, לאן התפניתם?
ג'יבלי מספר: "כל הדיירים יצאו לדירות שכורות, לפי הערכת שמאי. כל דייר קיבל סכום לשכירות לפי הדירה שהייתה לו, ובעצם לשלוש השנים הקרובות, עד שהבניין יהיה מוכן, אנחנו בדירות שכורות. תאמיני לי, חבל שלא יצאנו קודם. אני עברתי לדירה חדשה בינתיים עד שיסתיים הליך הבנייה של הפרויקט, ובעוד שלוש שנים אכנס לדירה מדהימה ששווה הרבה יותר ממה שהיה לנו. יהיה לנו בניין חדש, לובי בכל קומה, דירות גדולות יותר, מזגן מרכזי. אני חושב שזה יהיה הבניין הכי יפה, מעוצב ומושקע באזור".

גידלתם משפחות לתפארת בבניין הישן, איך זה יהיה מעכשיו? ג'יבלי: נכנסתי לדירה עם תינוקת קטנה, והיום יש לנו כבר 22 נכדים. בזכות הפרויקט הזה יהיה לנו עוד חדר לארח את הנכדים, והסלון יהיה גדול, כך שנוכל להזמין את כל הנכדים. זה החלום שלי ושל אשתי. מה אנחנו צריכים יותר מאשר ליהנות מהנכדים?".

ההתגייסות למען המטרה!

"עד לרגעים האחרונים לפני הריסת הבניין עוד היו עיכובים וקשיים, שכולנו התגייסנו כאחד להסירם", מספרת עו"ד נעמי גרטופסקי ומוסיפה: "צריך לדאוג לבטוחות לבעלים: יש לקבל בטוחה, ערבות כספית בשווי דירה חדשה עבור כל בעל דירה. לחלקם זה כל ההון שיש להם, ואם חלילה הקבלן יפשוט רגל במהלך הדרך, בעלי הדירות שלי לא יפגעו כלכלית ויקבלו שווי דירה חדשה. בלי זה לא ניתן להתקדם. יש לקבל גם ערבות כספית עבור השכירות לבעלי הדירות המפונים לשנים הקרובות. חלקם אנשים שלא יכולים להרשות לעצמם לממן שכירות מכיסם, אם הקבלן לא מעביר את הכסף. אי אפשר לתת לדבר כזה לקרות. יש גם ערבות בדק, כדי להגן מליקויי בנייה שיכולים להיות בדירה חדשה. זה אומר שאני מחזיקה אצלי ערבות כספית עבור הבעלים המקוריים. יש גם ערבות מיסים שמגינה על בעלי הדירות מפני חיוב במיסים אם יחול, ופוליסת ביטוח. ולא פחות חשוב, ערבות רישום. ערבות שמוודאת שבסוף הדרך, אחרי שהבעלים יקבלו את הדירה, היא תהיה רשומה על שמם, כך שניתן למשכנה, למוכרה ולעשות כל עסקה העולה על רוחם של הבעלים. בלי זה לא יוצאים לדרך", אומרת עו"ד גרטופסקי.

כל דירה בבניין הזה מאכלסת סיפור משפחתי ארוך שנים. חלק מהדיירים שעברו לבניין בשנות השמונים, נשאר שם וגידל שם את משפחתו. לא פלא שהיום הם עומדים בעיניים בורקות ומתרגשות ומביטים על ההיסטוריה שלהם, מצד אחד, ועל העתיד המרווח יותר, מהצד השני.

אברהם פאוזיאברהם פאוזי, דייר בבניין בן 79. לכלניות 22 הוא הגיע לפני 22 שנים.  "בהתחלה זה היה מלחיץ לצאת לכזה פרויקט", הוא אומר, "אבל עורכת הדין הסבירה לנו בצורה כל כך פשוטה, שהחלטנו לצאת לפרויקט הזה. רק ביקשתי לקבל דירה תמורת הדירה שהייתה לי. עכשיו בזכות זה אני אקבל דירה הרבה יותר גדולה ויפה, וגם הדירה תהיה שווה הרבה כסף להזדקן בה בכבוד. לא חלמתי שיהיה לי לובי ומעליות בבניין שלי. קניתי את הדירה מיד שנייה. אשתי, זיכרונה לברכה, הספיקה לגור בדירה רק חודש, ואז היא נפטרה. נשארתי שם עם הבת שלי. וככה במשך 22 שנים גרנו בדירה הישנה הזאת. כשהייתי ילד קטן גרנו במעברה. בצבא גרתי באוהל, אני צריך מעט בחיים, אבל זה משמח שתהיה לי דירה חדשה, נוחה וששווה הרבה יותר".

עצוב לך לראות את הבניין נהרס? פאוזי: "תראו, כבר אין פה כלום, זה בניין ישן, והתנאים פה היו כל כך לא טובים כבר, שאין לי עצב, זה מה שצריך לקרות. התרגשתי מאוד שהיזם דאג למעבר שלי בצורה חלקה. דאג שיארזו לי את הדברים, והבטיח שגם את המעבר לדירה החדשה הם יעשו איתי ולא אהיה בזה לבד".

טקס השקת הפרויקט

בשבוע שעבר, בטקס מרגש למרגלות הבניין הישן הגיע לסיומו החלק הראשון והארוך בפרויקט. לאט לאט התקבצו דיירי הבניין כלניות 22, לצד היזמים עמרם את נידם, אנשי המקצוע, עורכות הדין והנהגת העיר לצפות ברגע המרגש. ראש העיר, אריה טל, סגנו ומ"מ מוריס אסייג, מנכ"ל העירייה, אבישי כהן, מהנדסת העיר לנה אוסטר, כדי לצפות בדחפורים נותנים את אות הפתיחה לחלק הבא, בניית מגדל הפאר. ראש העיר, טל אמר בנאומו בטקס כי זוהי סנונית ראשונה. "התחדשות השכונות הוותיקות מהווה מהלך משלים ובלתי נפרד, בהיותן הלב האורבני. בהתאם לכך, אנו מרכזים מאמצים בפיתוחן, כשלנגד עיננו עומדים שיפור איכות חיי התושבים באמצעות חידוש ושדרוג תשתיות המרחב הציבורי בשכונות והעצמת ההון האנושי שהופך את טירת כרמל עיר ייחודית ומיוחדת".

לסיכום, הדחפורים שעלו על המבנה והפכו את כלניות 22 לתל אבנים, יהפכו אותו בעוד כשלוש שנים למגדל מפואר ואת הדיירים, לבעלי דירות חדשות ומרווחות. לטקס ההריסה המרגש הם הגיעו כשפניהם מביעות סיפוק גדול. עכשיו כבר אין שאלה ואין חשש, הם הראשונים בעירם שהעזו והצליחו. צפי האכלוס בעוד כ-40 חודשים.

פינוי-בינוי בטירת כרמל- זוהי הסנונית הראשונה.

בודק...